МЕТОДИЧНИЙ ПОРАДНИК




Методи навчання (теоретичний матеріал для педагогів)

Як провести прогулянку в дитячому садку



Прогулянка є одним з важливих моментів в режимі дитячого дошкільного закладу. Грамотне проведення прогулянки дозволяє педагогу вирішувати багато виховних та освітніх завдань. Ретельна підготовка до проведення прогулянки забезпечить результативність діяльності дітей.
Вам знадобиться обладнання для організації діяльності дітей та план прогулянки.
Інструкція
1.    Розробку прогулянки почніть з календарного планування. Її цілі та завдання повинні відповідати поточним планам на даний період часу. Включіть в програмовий зміст прогулянки виховні, навчальні та розвиваючі завдання.2.   Підготуйте все необхідне обладнання для організації діяльності дітей. Зверніть увагу на виносний матеріал. Він повинен відповідати змісту прогулянки, відповідати вимогам безпеки. Крім того, інвентар повинен бути підібраний відповідно до віку дітей. Обов’язково перевірте кількість іграшок. Їх має вистачити для всіх дітей. Неприпустимо, щоб хтось із дошкільнят випробував нестачу обладнання для гри.3.   Складіть короткий план прогулянки і зафіксуйте його на картці. Це дозволить планомірно здійснити намічені завдання. Крім того, це полегшить проведення прогулянки.4.   Обов’язково налаштуйте вихованців на прогулянку. Нехай вони відчують радість від майбутньої діяльності. У такому випадку вона виявиться продуктивною. Крім того, гарний настрій у поєднанні з фізичними вправами буде сприяти поліпшенню загального самопочуття дошкільнят.5.   Підготуйте ділянку для проведення прогулянки. На ній не повинно бути отруйних або колючих рослин, грибів, чагарників з ягодами. Крім того, необхідно прибрати все сміття з території ділянки. Перекопайте пісок у пісочниці. Це допоможе підготувати пісочницю до приходу дітей, а також дозволить виявити можливе сміття в піску.6.   При проведенні прогулянки обов’язково чергуйте види діяльності дошкільнят. Прогулянку почніть з спостереження. Це можуть бути спостереження за об’єктами живої і неживої природи, людьми різних професій.7.   Включіть до прогулянки трудову діяльність. Це може бути допомога хлопців у розчищенні ділянки від снігу, восени — листя і т.д.8.   Закінчіть прогулянку рухливою грою. Гра повинна бути спрямована на відпрацювання тої чи іншого фізичної вправи.


Організація прогулянки
У режимі дня дошкільного закладу передбачаються дві прогулянки: у першій половині дня та у другій. Під час прогулянки повною мірою повинні реалізовуватися освітньо – виховні завдання.
·         Оздоровлення дітей.
·         Фізичний розвиток.
·         Розвиток самостійності.
·         Розширення кругозору.
·         Ознайомлення з навколишнім світом.

·       Виховання естетичних почуттів, культури поведінки.
      Педагог сприяє розвитку у дітей елементарних природно - наукових     уявлень про фізичні властивості навколишнього світу, формуванню       географічних знань (відповідно до вікових можливостей) і екологічної     культури, емоційно позитивного відношення до живої і неживої   природи.
      З метою успішної реалізації перерахованих вище завдань необхідно   ретельне перспективне планування цього режимного моменту.
      При плануванні прогулянки вихователь повинен враховувати безліч     різноманітних факторів: погодні умови, вік і контингент дітей, наявність і    інвентарю та відповідного обладнання, і багато чого іншого.

  Структуру прогулянки умовно можна представити в такий   спосіб:
·         спостереження;
·         трудова діяльність дітей;
·         рухливі ігри;
·         індивідуальна робота дітьми;
·         самостійна діяльність дітей;
·         індивідуальні бесіди з дітьми;
·         організація самостійної діяльності дітей;
·         індивідуальна робота з дітьми (розвиток мови, пізнавальний розвиток).


Різновид прогулянок:
·         Типова - максимально вільна діяльність дітей (максимум атрибутів).
·         Комбінування: цільова прогулянка і самостійна діяльність.
·         Прогулянка - екскурсія - похід.
·         Спортивні естафети.


СПОСТЕРЕЖЕННЯ
     Спостереження - це в першу чергу спостереження за сезонними явищами в живій і неживій природі. Важливо закріплювати знання дітей про те, що ці зміни впливають на життя тварин і людини, навчити робити висновки про взаємозв'язки різних природних явищ. Переважно планувати спостереження на прогулянці по днях тижня.
     Спостереження розвиває допитливість. Вихователь підтримує інтерес дітей до прикмет пори року, задає запитання, які націлюють увагу дитини та спонукують їх до подальших спостережень. Отримані спостереження можна закріпити наступними замальовками, складанням розповідей. На літній, весняній, зимовій, осінній прогулянці педагоги періодично звертають увагу дітей на колірну гаму дерев.
      Використання віршів на певну тему при спостереженнях і розглядання допомагає підсилити враження дітей від прогулянки.
      Вірші про природу, загадки, народні прикмети й прислів'я - всі ці нехитрі словесні прийоми дозволяють зробити прогулянку більше емоційної, направити спостереження дітей у потрібне русло. 


ТРУДОВА ДІЯЛЬНІСТЬ
      Дітей залучають до збору насіння квітів на клумбі, осіннього листя для гербарію та прикраси групової кімнати, пересаджуванню квітів із клумби у горщики для куточка природи, прибирання на прогулянковому та спортивному майданчиках.
      Для успішного вирішення завдань щодо розвитку самостійності і акуратності, прищепленню працьовитості дуже важливо правильно підібрати дитячий інвентар: граблі, лопатки, совки, відра, візочки. Велике значення при організації праці з дітьми на прогулянці має емоційне відношення до справи, що задає вихователь ще до початку роботи. Не завжди сама робота буде цікавити дітей, іноді їх залучає мета, поставлена вихователем, а під час виконання роботи захоплюють спільність інтересів, злагодженість, змагання тощо.
       Не менш важливо створити правильну мотивацію, пояснити, чому необхідно зробити цю роботу саме сьогодні і саме таким способом. Дітей старшої групи варто підводити до розуміння того, що потрібно робити не тільки цікаву роботу, але й необхідно урізноманітнити діяльність, вихователь може запропонувати дітям відгадати загадки.
     Щоб правильно керувати спостереженнями та трудовою діяльністю дітей на прогулянці, вихователь повинен поповнювати свої знання про рослини і тварин, володіти практичними вміннями та навичками в цій області, а також методикою проведення спостережень, екскурсій, організації праці дітей дошкільного віку. 


РУХЛИВІ ІГРИ
   Рухливі ігри плануються і проводяться вихователем самостійно, з урахуванням побажань дітей. Вони можуть бути досить різноманітні, тому щоб уникнути монотонності доцільно спланувати рухливі ігри по днях тижня з урахування пори року. Таке планування дозволяє врахувати інтереси кожної дитини, повністю охопити програмний матеріал рухливих ігор, організувати діяльність вихователя. Обов'язково дві рухливих ігри. 


ІНДИВІДУАЛЬНА РОБОТА
    Індивідуальна робота на прогулянці теж ретельно планується. При цьому враховуються рекомендації вузьких фахівців. Важливо, щоб дитина, з якою ведеться індивідуальна робота, розуміла її необхідність і охоче виконувала запропоновані завдання. 


САМОСТІЙНА ДІЯЛЬНІСТЬ
   Самостійна діяльність дітей на прогулянці також має потребує грамотного керівництва. Вихователь може запропонувати дітям організувати сюжетно - рольову або рухливу гру, цікаві завдання, іграшки або інвентар для праці й т.п. Необхідний постійний контроль за самостійною діяльністю дітей.

     Як театр починається з вішалки, так і прогулянка починається з роздягальні. Важливим фактором, що впливає на здоров'я дитини, є її одяг. Педагогічний колектив ДНЗ повинен проводити бесіди з батьками по цьому питанню щодо одягу та взуття дитини. Одяг і взуття дитини повинні підходити за розміром, не стискати рухи, бути з натуральних матеріалів і відповідати температурному режиму й погоді. У протилежному випадку можливі перегрів або переохолодження дитячого організму, різні поранення шкіри, травми.
      Важливим моментом в одяганні дітей на прогулянку є одночасність і послідовність, тобто діти повинні одягатися по можливості одночасно, щоб чекаючи, не спітніти. Педагоги широко використовують метод змагання, заохочення, а також роздільне вдягання з використанням загадок і приказок. Наприклад, загадується загадка про який-небудь елемент одягу, і ті діти, хто відгадав, повинні швидко і мовчки його надягти. Навіть ті діти, які не відгадали загадку, дивлячись на своїх друзів, швидко одягаються, щоб не бути останніми. Таким чином, дитина не тільки готується до виходу на прогулянку, але й розвиває фантазію, спритність.
      Звертаючи увагу на кожну дитину, вихователь постійно повинен тримати в полі зору всіх дітей: вчасно запобігти виникаючому конфлікту, похвалити тих, хто за власною ініціативою навів порядок у шафі та роздягальні. Так створюються гарні умови для всебічного розвитку та виховання дітей на прогулянці.
   Прогулянки будуть радісними, цікавими, пізнавальними і досягнуть    мети за умови, якщо вихователь зуміє зацікавити та збагатити знання дітей. Дошкільники з величезною зацікавленістю дивляться у навколишній світ, але бачать далеко не всі, іноді навіть не помічають головного. А якщо справжній вихователь, що дивується разом з ними, учить не тільки дивитися, але й бачити, діти захочуть довідатися більше.


Немає коментарів:

Дописати коментар